Saturday, August 15, 2009

Petang itu...

Usai tugas lewat petang itu, kaki dihayun melangkah pulang ke rumah. Hari sangat mendung, hampir maghrib sebenarnya, hujan agak renyai2 namun tidaklah begitu sejuk seperti gambaran cuacanya. Alhamdulillah jaket yang tebal sedikit sebanyak membantu. Kaki dihayun perlahan, tapak demi tapak, terasa seperti robot yang berjalan memandangkan kaki seperti sudah tahu kemana arah tujuan tanpa perlu menunggu arahan dari otak. Jalan yang sama dilalui lagi, pandangan dihalakan ke bawah mengikut rentak gerakan kaki. Terasa sungguh syahdu berjalan seorang diri di bawah titisan hujan halus. SubhanAllah terasa sangat tenang....

Fikiran melayang mengimbau rekod2 amalan diri sejak beberapa minggu lepas. Terasa seperti rekod menunjukkan prestasi yang sgt tidak bagus, prestasi iman tidak langsung memberangsangkan, owh sungguh down rasanya sejak beberapa minggu lepas. Sungguh banyak perkara yang melanda, sangat banyak diuji dan terasa spt hampir gagal semua ujian dariNya. Ya Allah..lemahnya..Jangan bebankan diri ini dengan beban yang tidak sanggup aku memikulnya..sungguh aku lemah dan tak berdaya menghadapi ujian demi ujian yang dtg menghimpit jiwa..mata mula terasa panas dan x semena2 mengalir titisan air yang menemani diri sejak beberapa hari lepas..mata kembali basah, sebasah jaket di badan dan mengalir deras seperti hujan yang menemaniku petang itu..Ya Allah, kuatkan diri ini..berikanlah kekuatan padaku spy dgn kekuatan itu aku dapat terus melangkah demi DeenMu ini. Aku telah banyak kali tersungkur dan rebah, moga dengan kekuatanMu itu aku dapat bangkit dan melangkah semula. Biarpun perlahan, langkah itu pasti lebih baik dari terus rebah tidak bangun..

Aku kembali mengingati apa yang berlaku pagi itu..Sedikit lega dan tenang sebenarnya saat dapat meleraikan segala yang terbuku di hati..Alhamdulillah, sangat bersyukur diberi peluang olehNya. Dia tahu aku tidak mampu menanggung lagi lalu dgn itu peluang itu dibukaNya untukku..Mungkin itulah masa dan agenda terbaik yang telah dirancangkanNya untukku. Dia tahu aku sudah tidak mampu..Dia tahu..sangat2 tahu..aku juga percaya dan yakin pasti ada hikmah disebalik semuanya..hikmah yg sangat besar, aku belajar banyak perkara, belajar dan terus berusaha membaiki diri, belajar erti syukur yang sangat besar..

Banyak permintaanku kala ini, sangat banyak atau terlalu banyak hingga aku hanya mampu diam dan membiarkan titisan halus itu turun membasahi pipi..Ya Allah yang memiliki kurnia yang besar, kurniakanlah padaku.................

Seminggu lagi Ramadhan bakal tiba, Allahumma Ballighna Ramadhan..Moga Ramadhan ini bakal mengajar aku lebih banyak lagi.Amin..

0 comments:

Post a Comment