Saturday, October 10, 2009

Sediakan dirimu..


“Janganlah kesusahanmu itu menyebabkan kita berputus asa daripada rahmatNya. Kalau kita memilih iman kepada Allah sebagai keyakinan, maka bersedialah untuk diuji. Ketahuilah saudaraku, ditetapkan kesusahan dahulu kepada orang beriman dan kesenangan akan menyusul kemudian. Janganlah kita terpesona dengan kemewahan orang yang tidak beriman di dunia ini, untuk mereka kesenangan dahulu dan kesengsaraan kemudian. Kita bukanlah orang paling malang di dunia ini. Ada orang yang lebih malang nasibnya. Kalau mahu terlepas daripada kesempitan yang kita alami, sediakanlah diri kita untuk membantu kesusahan orang lain dalam apa jua keadaan sekali pun. Semoga segala masalah yang kita hadapi segera diganti dengan kesenangan di dunia, atau kesenangan akhirat pasti menanti kita. Itulah kesenangan yang hakiki dan abadi..”

Dipetik daripada buku Travelog Seorang Da’i- Ustaz Abdul Rahman Mohamed.
~8~
Pasti pernah mendengar ucapan PERLU LEBIH KUAT KERANA HIDUP AKAN LEBIH SUKAR.. Itu tajuk sebuah artikel yang saya baca suatu masa dahulu. Benar sekali ungkapan tersebut..Masa berganti masa, waktu demi waktu, tahun demi tahun akhirnya kita sampai ke peringkat umur ini. Umur yang orang kata sudah boleh berfikir sendiri, boleh membezakan yang benar dan yang salah, atau in general DAH BESAR! Dan satu fakta reailiti kehidupan sebagai seorang yang dah besar ini, hidupnya juga semakin complicated. Semakin banyak tanggungjawab yang digalas di bahu sesuai dengan peningkatan usia. Allah itu Maha Adil, xkan memberikan sesuatu yang di luar kesanggupan dan kemampuan hambaNya. ;)
Umur makin lanjut, tanggungjawab makin banyak, ujian hidup juga pasti lebih getir.
Umpama belajar, makin besar, makin susahnya belajar..makin advance...Tapi sedar x sedar, tahap kesusahan itu sesuai/ seiring dengan usia dgn tahap kita. Ambil contoh main games, x kisah games pacman ke, bomberman ke, sudoku ke, hangman ke; apabila kita dah dapat menguasai level satu, pasti kita akan naik ke level dua, tiga, empat dan seterusnya sehingga level yang paling org x boleh nk lawan. Sesuai x dengan kita? Sudah tentu sesuai. Xkan selama2nya nak berada di level satu..boring dan x mencabar! Sbb dah terer di level pertama, so that kita up to next level. Begitulah kehidupan, belajar pun. Kalau dah menguasai tahap pertama, pelajaran ilmu tu sepatutnya meningkat ke tahap yg lebih tinggi (disebabkan kita dah menguasai 1 + 1 = 2, so then kita belajar x + y = z pulak ^0^ ). So, tidak seharusnya kita asyk komplen susah je, sbb sudah pasti ilmu yang kita belajar pada tahap tu adalah sesuai dengan kita dan disebabkan kita dah kuasai level yang sebelumnya ;) andai gagal dengan level yang sebelumnya, sudah pasti susah nak berjaya di next level. (motivasi buat penulis)
Ujian hidup pun sama. Dah besar2 ni la akan diuji dengan masalah keluarga, masalah duit, rumah, kereta,hati etc etc. Kecik2 dulu x kisah pun pasal perkara2 ni, x ambil `pot' orang kata. Dapat 50 sen pun dah boleh tersenyum sepanjang hari sebab dapat beli aiskrim batang perasa milo 20 sen (mahal sket la) plus twities kecik harga 30sen. X kisah pun pasal duit nak banyar bil letrik ke, bil tepon ke, beli buku belajar ke. Sebab kecik2, ilmu ttg kehidupan amat kurang. Sesuai la tu dengan ketidakmatangan kita. Main je 24 jam. X main, makan atau tidur. X payah fikir apa2, xdek jerawat keluar, rambut pun x beruban. ;) Then bila dah besar, makin matang, makin kenal asam garam gelugur kehidupan, makin banyak juga ujian2nya yang sesuai dengan tahap kita. Bersedialah wahai diri!~
Ujian keimanan juga sama. Iman ini sentiasa akan diguncang hebat oleh pelbagai bentuk dugaan. Apa tujuaannya? Untuk mengangkat darjat kita, insyaAllah. Kalau kita lepas, insyaAllah darjat kita di sisi Allah tu akan bertambah/naik. tapi andai gagal? ujian yg sama tu akan datang lagi (mungkin dalam bentuk yang lain pulak). Diuji, diuji dan terus diuji sampai lah kita berjaya melepasinya (up to next level). dan perlu ingat, apabila berada di next level, Ujian yang lebih mencabar sedang menanti kita. InsyaAllah pasti pada tahap sekian2, ujian itu adalah bersesuaian dengan tahap iman kita. Maka, sediakan dirimu untuk masa hadapan (next level) yang pasti lebih getir.

0 comments:

Post a Comment