Saturday, September 26, 2009

Hadiah syawal ini..

Suatu hari, kepulangan ke rumah digembirakan oleh kehadiran sebuah buku ilmiah yang dihadiahkan oleh KAK LENGKUAS BIRU.. Terperanjat juga sebab balik2 je dah ade hadiah atas meja. Kira seprais la ni.. Serius la terperanjat plus gumbira. Katanya hadiah besday yang sekian lama tertangguh, sejak Jun lepas. Tapi kalau ikut kalender Islam, saya ni lahir 6 syawal, so memang just nice la dpt hadiah ni time syawal ni..;)

Alhamdulillah..Buku bertajuk Muhammad s.a.w insan teladan sepanjang zaman karya Nik Abdul Aziz NiK Mat. Merangkumi kisah hidup nabi Muhammad s.a.w serta peperangan di zamannya.. Lalu dibeleklah isi kandungannya..Start dengan kisah peperangan Khandak @ Ahzab. Memang just nice la syawal2 ni baca kisah perang Khandak sebab Perang Khandak memang berlaku pada bulan syawal, yakni pada tahun ke 5 Hijrah, dan Takbir Raya yang kita alunkan time raya pada zaman sekarang ni pun sejarahnya berasal dari perang ni, iaitu apabila tentera muslimin bertakbir selepas menang dalam peperangan Khandak. MasyaAllah memang bermanfaat la buku ni. Right timing orang kata. Lagi pulak, diri sendiri memang dah lame nk tahu detail or nak lebih faham pasal perang khandak ni. Papepun, hakikatnya hadiah ni daripada Allah yg Maha Pemurah & He always knows what is the rite time to give sumthing to us. Alhamdulillah, segala puji hanya layak bagi ALLAH..Buku ni sangat best dan bermanfaat. I looike~ Jazakillah kak Lengkuas Biru.. ;) Berazam untuk khatamkan buku ni dengan segera..AMin~

Fakta ringkas Perang Khandak;

-Perang yang berlaku dalam bulan Syawal termasuklah Perang Uhud, Perang Khandak, dan Perang Hunain
-Perang Khandak atau bermaksud parit besar ni melibatkan 10,000 tentera ahzab (tentera bersekutu iaitu kaum Quraisy mekah + Yahudi di luar dan dalam Madinah sendiri)
-Tentera Islam hanya seramai 3000 orang berjaya mengalahkan tentera kuffar dengan pertolongan ALLAH.
-Idea asal pembinaan parit sebagai salah satu taktik peperangan adalah daripada sahabat bernama SALMAN AL-FARISI yang berasal dari Parsi (Iran), merupakan taktik baru kerana orang Arab masa tu belum tahu pasal parit2 ni, so golongan tentera Ahzab agak terkejut la bila sampai di Madinah. When tentera kuffar nak lompat (with/without kuda) utk melepasi parit, diorg gagal sebab first time jumpa parit yg sgt lebar dan dalam.Kalau lepas pun, bilangannya x ramai & tentera Islam pulak dah tunggu kat another side.
-Pertolongan Allah utk tentera muslimin sangat banyak, antaranya pengislaman Nu'eim bin Mas'uud iaitu seorang musyrikin Madinah. Dengan takdir Allah, Nu'eim memeluk Islam lalu menawarkan diri untuk menerima sbrg tugas @ arahan drpd nabi Muhammad s.a.w.
-Oleh kerana pengislaman Nu'eim ni masih baru dan tidak diketahui oleh pihak musuh, maka amat mudah bagi Nu'eim utk mencetuskan sangka baruk (perang saraf ) di antara tentera ahzab, lalu kekuatan musuh menjadi lemah kerana saling berburuk sangka antara satu dgn yg lain.
-Selain itu, selepas 10 malam barisan Al-Ahzab mengadakan kepungan terhadap tentera muslimin, berlaku peristiwa ribut taufan yang dahsyat, menyebabkan semua khemah tentera musyrikin yang dibina di sepanjang parit (khandak) musnah termasuklah alatan perang mereka.
-Huzaifah al-Yaman pula dihantar oleh Rasulullah untuk mengintip kelemahan pihak musuh dan dengan izin dan pertolongan Allah, intipan itu berjaya dan Huzaifah kemudian menyampaikan semua maklumat di medan musuh kepada Rasulullah..

Itu sedikit sebanyak fakta ringkas yg dpt saya kongsikan setakat ni, banyak lagi kisah2 menarik di sebalik perang khandak ni dan masih byk pengajaran yg nak dikongsi bersama namun saya juga masih belum mampu menghabiskan buku ini lagi dek kerana byk lagi tugasan lain yg menanti. InsyaAllah, andai diberi ruang waktu oleh yg Esa, akan sy kongsikan intipati kisah hidup nabi ni.


0 comments:

Post a Comment