Tuesday, November 10, 2009

Refleksi & koreksi

Berpinar-pinar biji mata melihat setiap digit yang dimasukkan ke dalam database. Kerja yang senang tapi lama-lama kelamaan boleh menjadi boring dan menguji kesabaran..Apabila mata telah penat, dicampur dengan perasaan dan jiwa yang agak keruh dan sedikit sebal, sedikit sebanyak menganggu konsentrasi dan kelancaran kerja..Banyak pula salahnya dan hampir tensen juga dibuatnya (terasa mahu mengalir air mata~)..Di saat genting seperti ini, sesuatu harus dilakukan iaitu MEMBETULKAN NIAT...Niat yang sebelum ini mungkin betul, niat untuk menolong kerana Allah demi mengharapkan redhaNya, lama-lamaan boleh tersasar dan terpesong dek kerana ujian dan halangan yang datang melintangi kelancaran proses sesuatu pekerjaan itu..maka, niat itu harus dijaga agar sentiasa benar dan ikhlas kerana Allah..Mungkin sudah penat dan badan pula membutuhkan rehat untuk menenangkan hati..Hati yg sedia gundah mustahil untuk dipulihkan dengan membusykan diri dengan urusan keduniaan. Betul, itu bukan cara yang sebaiknya.
Berehat setelah kepenatan..Otak ligat memikirkan sesuatu..Memikirkan masa hadapan yang masih tidak pasti, kelam, tidak jelas dan 50-50..Alangkah bahagia andai masa hadapanku suatu yang pasti, pasti tenang dan gembira perasaan tanpa memikirkan apa-apa kemungkinan yang bakal terjadi. Tapi mustahil..Mustahil kita akan tahu apa yang bakal terjadi di masa hadapan..Mustahil..Kita hanya mampu membuat prediction berdasarkan keadaan..Alangkah lemahnya sang hamba..tiada daya untuk mengetahui apa yang bakal ditempuhi di sepanjang jalan kehidupan..jatuh bangun kita, nasib kita, pengakhiran kita..semuanya tidak pasti..Apa yang pasti ialah kita harus berUSAHA sehabis baik dalam setiap perkara..lain2nya terserah kepada yang Maha Menguasai Urusan..
Realiti hari ini..Ujian dan dugaan..tidak pernah jemu menjadi tetamu dalam hidup kita..Lepas satu, satu hal yang lainnya pula terjadi..Bermacam-macam perkara..Ada yang duji dengan kenikmatan, namun tidak kurang juga ujian kesusahan dan kesedihan yg datang menghimpit..sesak rasanya..'Ujian adalah tarbiyyah dari Allah..adakah kita akan sabar atau sebaliknya?' (lirik lagi inteam)..Hakikatnya, diri selalu sahaja tahu bhw ujian adalah tarbiyyah, tanda Allah sayang, tanda Allah care dengan kita, tanda Allah mahu mengangkat darjat kita,tanda Allah nak test iman kita, tanda Allah mahu menjadikan kita hamba yang lebih tabah dan kuat, namun di saat ujian itu tiba, diri sering terlupa mengapplikasi apa yang kita ketahui..Jarang mengingati bahawa ujian itu tanda Allah sayang sebaliknya menyangka yang bukan-bukan sahaja..Astaghfirullah, lemahnya kita sebagai hamba..Natijahnya, kita gagal mengambil ikhtibar dan menyingkap hikmah yang tersirat di sebalik setiap ujian Tuhan itu..alangkah rugi..Hakikat lain, kita sering menyangka bahwa kita sahaja yang diuji dengan ujian yang berat tapi kita lupa memandang kepada orang di bawah kita di mana ujian buat mereka lebih getir..maka kita sering menjadi hamba yang kurang bersyukur kerana sering memandang ke atas dan terlupa menoleh ke bawah..Kita lupa masih ramai lagi orang yang diuji dengan hal yang lebih berat, lebih susah, lebih derita dsb..kita sering lupa, malah sentiasa alpa dan leka..
**Rehat seketika utk recharge iman, kembalikan ketenangan hati dan koreksi diri..sungguh, aku insan lemah~**

3 comments:

iMujahadah said...

hmm, betul tu.. xpela, at least kite masih diberi peluang utk sedar bnde2 ni. sedar tntang lemahnya kite. kdg2 lemah dlm menghadapi ujian Allah pd kite. huhu. kite harus slalu ingat, ape jua ujian Allah pd kite bersesuaian dgn kemampuan kite utk menghadapinye. Allah x kan bebankan kite dgn ujian yg x mampu kite tanggung. alhamdulillah~

maafkanku jika ade soalan2 ku yg mengganggu niatmu membuat kerja2 tsebut. astaghfirullah. moge niat mu terus benar n moge ko trus tabah menyiapkannya. moge mendapat keberatan n redha Allah. amin3.

hurun een said...

Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari…
Dia datangkan petir dan kilat…
Kita menangis dan tertanya-tanya,
Ke mana hilangnya sinar…
Rupa-rupanya...
Allah nak hadiahkan kita pelangi.. ^o^

Bidadaribesi said...

Jzkk IM dan HE..

sukar menyingkap tabir hikmah di sebalik sesuatu ujian tu..moga Allah selalu membuka mata hati kita untuk memahami hikmah2Nya~

Post a Comment