Thursday, November 26, 2009

Siapa aku utk menyoal?

Esok ialah Hari Raya Aidiladha 1431H di New Zealand. Lewat sehari dari Malaysia. Adiladha atau hari raya korban. Mengorbankan binatang yang layak dikorban. Mengajar diri untuk menghayati erti sebuah pengorbanan di balik sejarah agung kisah pengorbanan Nabi Ismail dan ayahnya Nabi Ibrahim. Mengajar erti taat tanpa batas kepada sang Pencipta. Mengajar erti ikhlas dalam menunaikan ketaatan kepada Allah. Mengajar betapa tinggi tahap iman mereka dibandingkan dengan kita, umat hari ini. Makin tinggi iman, maka makin hebat diri diuji. Itulah mereka, para nabi, ujian buat mereka menjadi tauladan kepada umat hari ini.
Kali kedua membaca artikel Ustaz Hasrizal bertajuk Kamu Sentiasa Layak Diuji membuahkan satu kefahaman yang berbeza dari kali pertama aku membacanya. Cukup terkesan kepada hatiku. Terasa sungguh Allah mengingatkan diriku kepadaNya dan mengingatkan padaku semula hakikat aku sebagai seorg hamba. Seorg hamba..hamba yg sentiasa layak diuji. Siapa aku utk melawan kehendak Ilahi kerana hakikat aku adalah hanya seorg hamba, milik mutlak Sang Pencipta. Maka memang patut dan layak aku ini diuji. Menarik analogy yang dibawakan oleh Ustaz dalam artikel tersebut,sesuai dgn aidiladha yg bakal dilalui esok. Sebagai pemilik mutlak kambing2 di bawah ternakannya, pemilik tersebut bebas memilih ayah/mak/anak kambing utk dikorban tanpa perlu meminta izin dari keluarga kambing tersebut. Kembalikan konsep ini kepada kehambaan kita pada Allah. Allah penguasa mutlak terhadap manusia yakni hamba-hambanya. Maka Dia berhak memilih sesiapa sahaja utk diujiNya,tanpa batas,tanpa perlu meminta izin sesiapa, samada mahu menguji ibu atau anak, abang atau adik dsb. Dan sudah pasti Dia tahu kenapa Dia memilih kita untuk diuji. Kenapa kita? dan kenapa ujian itu dihadiahkan buat kita? Kerana Dia tahu. Dia Maha Tahu apa yg terbaik untuk hambaNya dan Dia juga Tahu kemampuan hamba2Nya..Sungguh besar rahmat ujian utk kita sebenarnya, hanya hamba yang tidak sedar hakikat diri sebagai seorg hamba yang sering mempertikaikan kenapakah aku yang diuji, kenapa aku, kenapa ini, kenapa itu..? Allah menyuruh kita menyingkap tabir maknawiyah takdirNya dan ujianNya kerana Dia ingin memberikan sesuatu yang berharga di sebalik semua 'keperitan' ini..Sungguh Dia Maha Penyayang terhadap hamba-hambaNya dan tidak menzalimi hambaNya..
Selepas membaca keseluruhan artikel tersebut, membawa aku kembali berfikir sejauh mana aku ikhlas dalam menjalankan ketaatan kepadaNya, sejauh mana aku ikhlas meninggalkan segala laranganNya, sejauh mana aku ikhlas membantu ayah, ibu serta adik2ku, sejauh mana aku ikhlas dalam wasilahku utk memperbaiki diri, sejauh mana aku ikhlas menyayangi insan2 yg berada di sekelilingku, sejauh mana aku ikhlas melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar, sejauh mana aku mengikhlasan diriku melaksanakan kesemua perintah2Nya..Sebagai hamba yang penuh dhaif dan lemah, kadang2 aku boleh terlupa untuk apa kita melakukan semua ini..dan kadang2 niat juga boleh terpesong maka mudah sahaja lari jauh dari landasan keikhlasan berbuat sesuatu kerana Allah. Justeru ,di saat Tuhan menghadiahkan suatu musibah, suatu dugaan untuk menguji dan menzahirkan keikhlasan diri ini, maka mudahlah diri rebah dan mempersoalkan takdir dek kerana niat kita bukan semata2 ikhlas kerana Allah....MOga hati ini senantiasa ikhlas dalam menghambakan diri pada yg Esa..Amin~
*Muhasabah diri, Koreksi diri*

1 comments:

padi said...

ilmu ikhlas~ alhamdulillah, jzkk atas tazkirah ni.. mmg kite sgt layak diuji.. tp kite kne slalu yakin yg Allah x kan zalimi kite, malah sgt sayang kt kite.. Dia tau kemampuan kite, n hanya akan bg ujian ikut kemampuan kite.. subhanAllah..

sbb itu, sgt seswailah ungkapan fevretku: optimis sajalah~ =]

moge kite sentiasa optimis.. optimis terhadap Allah, n optimis terhadap kehidupan kite. insyaAllah, amin..

Post a Comment